سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشریح و بررسی انواع مخازن اسید مناسب برای ذخیره اسید سولفوریک

 

   

مخزن پلی اتیلن (HDPE & XLPE ) ویژه نگهداری اسید سولفوریک :

یکی از رایج ترین و پر فروش ترین مخازن جهت نگهداری ذخیره مقادیر محلول اسید سولفوریک کمتر از 10000 گالن، مخزن پلی اتیلن با چگالی بالا ( HDPE ) هستند. با توجه به افزایش چگالی محلول های H2SO4، فقط مخازن با وزن مخصوص 1.9 یا بالاتر برای ذخیره سازی اسید سولفوریک توصیه می شود تا مخزن به خوبی وزن شیمیایی را تحمل کند. مزیت استفاده از ترموپلاستیک‌ها مانند مخازن پلی اتیلن برای ذخیره‌سازی اسید سولفوریک این است که چنین موادی مانند فلز مخازن فولاد کربنی با H2SO4 واکنش‌پذیر نیستند و بنابراین از تولید گاز هیدروژن و سولفات آهن جلوگیری می‌شود. مخازن پلی اتیلن متقاطع ( XLPE ) برای ذخیره سازی اسید سولفوریک توصیه نمی شود . بالاخص برای غلظت‌های قوی  H2SO4  اصلا توصیه نمی گردد. و علت آن هم این است که  بررسی‌ها نشان می‌دهد که پلی اتیلن گرید XLPE پس از 6 ماه ذخیره 98 درصد H2SO4، حتی در دمای کاهش -40 درجه فارنهایت، به سرعت دچار خوردگی شیمیایی می گردد. مخازن پلی اتیلن با چگالی بالای گرید HDPE در ذخیره سازی اسید سولفوریک موفق هستند. گروه صنعتی پایپ گسترتوصیه می کند که مخازن پلی پلی اتیلن HDPE با استفاده از رزین های #880046 با اتصالات CPVC، واشر Viton و پیچ های با کیفیت ساخته و فرموله شوند. حداکثر دمای سرویس مخازن HDPE در حدود 130 درجه فارنهایت است. این در کاربردهای H2SO4 مهم است زیرا رقیق کردن یا اختلاط اسید غلیظ می‌تواند دما را تا و یا فراتر از این محدوده افزایش دهد. با توجه به این نگرانی ها در مورد دماهای بالا، رقیق کردن اسید سولفوریک غلیظ در مخزن اسید با متریال پلی اتیلن به طور کلی توصیه نمی شود، مگر تحت کنترل های مهندسی دقیق، روش ها و مکانیسم هایی که اجازه می دهد آن را با موفقیت انجام دهد. در صورت نیاز به محلول های با غلظت کمتر، خرید H2SO4 از پیش رقیق شده توصیه می شود.

مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی H2SO4 در فضای باز توصیه می شود که با تثبیت کننده های UV یا عایق بندی شوند تا به یکپارچگی مخزن و عمر مفید کمک کنند. برای مخزن اسید سولفوریک پیشنهاد قیمت دهید یا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مخز ن فایبرگلاس جهت ذخیره سازی اسید :

مخازن کامپوزیتی یا همان مخزن فایبرگلاس ( FRP ) فقط برای غلظت‌های اسید سولفوریک 80 درصد وزنی یا کمتر توصیه می‌شوند، طبق گفته تولیدکنندگان رزین، که اسید سولفوریک بیش از 80 درصد وزنی شروع به خوردگی رزین های وینیل استر مخزن فایبرگلاس(FRP )می کند. این امر به ویژه در صورتی که دمای محلول اسیدی به 100-120 درجه فارنهایت و بالاتر افزایش یابد، صادق است، که با توجه به میزان رقیق کردن H2SO4، نگرانی بزرگی است. افزودن آب به اسید سولفوریک گرمای قابل توجهی تولید می کند و اگر دما بالاتر از آستانه نگهداری مخزن فایبرگلاس باشد، پایداری ساختاری مخزن فایبرگلاس ممکن است به خطر بیفتد. با توجه به این نگرانی ها، رقیق کردن اسید سولفوریک در مخزن فایبرگلاس توصیه نمی شود.

مخزن اسید مناسب و ایده آل برای ذخیره موفقیت آمیز اسید سولفوریک :

مخازن HDPE می توانند با موفقیت طیف کاملی از غلظت اسید سولفوریک را ذخیره کنند، مخزن پلی اتیلن HDPE  برای کاربردهای زیر 38000 لیتر توصیه می شود. مخازن استیل برای مقادیر H2SO4 بیش از 38000 لیتر پرطرفدار و معمول هستند. گرمای تولید شده از واکنش های H2SO4، مخلوط کردن یا رقیق شدن باید در نظر گرفته شود، کنترل شود و به درستی نظارت شود. مواد واشر، اتصالات و پیچ باید برای سناریوی ذخیره سازی خاص بر اساس غلظت H2SO4 انتخاب شوند . درجه وزن مخصوص تانک باید برابر یا بیشتر از 1.9 باشد. مخازن دو جداره پلی اتیلن برای سیو این اسید استفاده گردد. اقدامات مهار ثانویه برای سناریوهای ذخیره سازی اسید سولفوریک مورد نیاز است. هنگامی که بیش از 4000 گالن 94% H2SO4 ( یعنی اسید سولفوریک غلیظ ) ذخیره می شود، باید یک بررسی مهندسی انجام شود .

اجزای مخزن اسید سولفوریک :

استحکام غلظت اسید سولفوریک همیشه باید هنگام ارزیابی مواد - ترکیب مخزن نگهداری و اجزای ضروری در نظر گرفته شود. مخزن نگهداری مواد شیمیایی براساس غلظت سیال ساخته می شوند که فراتر از آن اجزا ممکن است کارایی خود را از دست بدهند. در زیر مواد و متریال مصرفی در اتصالات و واشر و ... به حیث مقاومت در برابر درصدهای مختلف از اسید سولفوریک بررسی می کنیم :

مقاومت اتصالات و واشرها برای اسید سولفوریک با غلظت بین 0-10% :

304 SS : توصیه نمی گردد.

316 SS : تا حدودی خوب می باشد.

CPVC : عالی می باشد.

PVC   : عالی می باشد.

XLPE : عالی می باشد.

HDPE : عالی می باشد

LDPE : عالی می باشد.

پلی پروپیلن:   عالی می باشد.

FRP:    عالی می باشد.

PTFE: عالی می باشد.

تفلون : عالی می باشد.

مقاومت اتصالات و واشرها و ... مخزن اسید برای ذخیره سازی اسید سولفوریک 10-75%  :

304 SS: توصیه نمیشود.

316 SS : توصیه نمیشود.

CPVC  : عالی   می باشد.

پی وی سی : عالی می باشد.

XLPE   : عالی می باشد.

HDPE : عالی می باشد.

LDPE : عالی می باشد.

پلی پروپیلن : عالی می باشد .

FRP: تا حدودی قابل قبول است.

PTFE : عالی می باشد.

مقاومت اتصالات و واشرها و ... مخزن اسید سولفوریک با غلظت75-100?  :

304 SS : تقریبا خوب است.

316 SS : توصیه نمیشود.

CPVC  : تقریبا خوب است.

پی وی سی : تقریبا خوب است .

XLPE   : خوب  است.

HDPE : عالی می باشد.

LDPE : تا حدودی مناسب است .

پلی پروپیلن : قابل قبول است.

FRP :   توصیه نمیشود

PTFE : عالی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با اتصالات و واشر و پیچ های مناسب برای مخزن اسید سولفوریک با همکاران بنده در گروه صنعتی پایپ گستر می بایست تماس بگیرید. اینها تنها اندکی از دانش این عزیزان می باشد که در اختیار کاربران محترم قرار داده می شود.

مهار ثانویه اسید سولفوریک  H2SO4 :

تمام سیستم های مخزن اسید سولفوریک باید مجهز به لایه مهار ثانویه قابل قبولی باشند. مهار ثانویه معمولا برای حجم ها و غلظت های مختلف H 2 SO 4  از طریق بتن ریزی با پوشش مقاوم در برابر اسید است، زیرا بتن با اسید سولفوریک واکنش می دهد. پروتکل های ایمنی مهندسی مستلزم آن است که مهار ثانویه بتواند حداقل 110 درصد از حجم کل سیستم مخزن را حفظ کند. این به معنی این است که برای تمام مخازن اسید مهار ثانویه تعبیه شده است. قوانین و کدهای نظارتی محلی ممکن است استانداردها و تجهیزات بیشتری را برای سیستم های مهار ثانویه H2 SO 4  وضع نمایند . همیشه بررسی کنید که سیستم‌های ذخیره‌سازی مواد شیمیایی بر اساس قوانین استاندارد آن منطقه ( کشور ) طراحی و نگهداری می‌شوند.

وزن مخصوص H2SO4 و نقطه انجماد :

مانند بسیاری از مواد شیمیایی، ویژگی های وزن مخصوص و نقطه انجماد با غلظت متفاوت است. وزن ویژه اسید نیز کمی بستگی به دما دارد. اسید سولفوریک در غلظتهای مختلف دارای جم وزنی و نقطه انجماد مختلف می باشد که این مورد را نیز می توانید از همکاران بنده استعلام نمایید. . وزن مخصوص در دمای محلول 16 درجه سانتیگراد اندازه گیری می گردد.

گرمایش و عایق مخزن اسید سولفوریک :

نقطه انجماد غلظت های مختلف اسید سولفوریک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اسید سولفوریک 93 درصد وزنی دارای نقطه انجماد زیر صفر در -6 درجه سانتیگراد است، بنابراین بسیاری از کاربردهای صنعتی می توانند از مخازن  اسید فولاد کربنی با 93 درصد وزنی H 2 SO 4 بدون عایق استفاده کنند  ، اما 98 درصد وزنی در دمای -1 درجه سانتیگراد یخ می زند و مراقبت بسیار بیشتری برای موفقیت مورد نیاز است. ذخیره سازی. بین غلظت اسید سولفوریک 35 تا 75 درصد وزنی، انجماد معمولاً یک مسئله مهم جهت ذخیره‌سازی  اسید نیست. برای سایر غلظت‌های اسید سولفوریک، بررسی داده‌های نقطه انجماد این ماده شیمیایی توصیه می‌شود.

بسته به موقعیت مخزن اسید سولفوریک، چه در خارج یا داخل و شرایط جغرافیایی محیط، نقاط انجماد متفاوت برای محلول های H2SO4  می تواند مشکلاتی را در کاربردها ایجاد کند. اگر قرار گرفتن محلول های خاص H 2 SO 4  در دمای نزدیک به نقطه انجماد مربوطه مورد انتظار باشد، گرمایش و عایق بندی مخزن اسید و لوله ها، در صورت لزوم، برای جلوگیری از یخ زدگی توصیه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.